Vad är Crossfit?

CrossFit är ett styrke- och konditionsprogram för bred och allsidig fitness. Övningarna kommer från gymnastik och olympisk tyngdlyftning med fokus på funktionell styrka med utgångspunkt i naturliga rörelser där hela kroppen aktiveras.

Hur går träningen till?

Ett CrossFit pass är kort men intensivt i ett högt tempo. Under ett pass tränas hela kroppen.

Vi tränar mycket med den egna kroppen som motstånd. Skivstång, kettlebells, medicinboll, räcken, gymnastikringar, hopplådor, klätterrep och hopprep används också som redskap under passen.

CrossFit beskrivet med 100 ord

Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet.

Källa: CrossFit Training Guide, CrossFit Inc (Översättning ifrån CrossFit Nordic)

Se även Youtube-klipp här »

 

Kan vem som helst träna CrossFit?

CrossFit passar alla, gammal som ung!

Träningen anpassas efter dina egna förutsättningar och ditt tempo.

Våra coacher har lång erfarenhet och hjälper dig att nå dina mål.

Vi guidar dig i hur man kan göra svåra övningar enklare och hur du steg för steg kan lära dig övningar och utvecklas i din träning.

CrossFit är en av världens snabbast växande träningsformer som lockar fler och fler utövare.